Egli og drag performance (anno 2007):


Mosten test & tune, 201m + DMU licens.

Bemærk det ekstra batteri (ialt således 2 x 14ah) der måtte til for at slæbe "varm" 1428ccm motor i gang !

Bedste tider på 201m var ca 7,3sek med omkring 175km/t udgangshastighed.

Motor set-up, standard uni track sprøjt og original meget "dæmpet" Egli udstødnings potte.

Baghjul fra GPZ 750 UT for bedre føling under burn-out (chock kobling).  


Sindal 1.afd DM, 402m.

Batteri kasse inden i rammen ombygget for 19ah. lige nøjagtig nok til at "hive" i gang.  

Kobling ombygget til lock-up da selv stramme fjedre og ny plader ej kunne holde på "effekten".

Mini potte monteret på 4-2-1 Egli forrør, den fri "udblæsning" kompenceret ved åbning af benzintryk trykregulator. Denne shimset 1mm op således at benzintryk blev øget fra ca 2,55bar til 2,8bar.   

Lettere blev det ikke, som det kan ses af ovenstående billede gled koblingen ikke længere og resultatet var flere gange mere eller mindre kontrolerede whellie´s i både 1 og 2 gear.

Bedste resultater (let medvind) var 7,4sek og 175km/t efter 201m  mærket samt 10,75sek og 218km/t efter 402meter.

Hastighederne var fornuftige, ca. på samme niveau som ZZR1100 eller ZX12R med en "tung fører" og betydeligt over feks FZR1000. Effekten kunne således estimeres til et sted imellem disse med ZZR1100 som mulig referance altså ca 150-155hk.  


Vandel "midsommer" 2.afd DM, 402m.

Før race blev motor kontroleret, i bundkar var ganske fine alu rester. Dette viste sig at være fra originale knastkæde spænder der havde opgivet at følge med de stramme ventilfjedre, spænderen udskiftet til manuel type.

Gearing ændret til lavere (+3 tænder bag) for at se om 2 gear starter var muligt.

Bedste resultater (modvind + få løb grundet regn), 201m mærket på 7,45sek og 173km/t, 402m på ca 11sek og 215km/t. 2 gear start var absolut ikke muligt, nævnte tid fra 1 gear start. Sammenlignet med Sindal 1 afd. var cyklen/gearingen ej hurtigere, modvinden taget i betragtning var der vel ingen ændring (undre mig i grunden ikke, motoren har ekstremt drejningsmoment).               


MECA raceway 4. afd. DM, 201m.

Gearing sat tilbage til standard udveksling for en 1000J, ellers bare "afsted".

Billede fra pit med Claus, hvis 1200ccm motor fik portet topstykke og lidt mere "knaster" samt anden udstødning før løbet til markant forbedret ydelse (estimeret nu ca 140hk).

Egli bedste tider ca 7,3sek og 175km/t efter 201m.

Det er bemærkelses værdigt at Egli motoren overlevede et kikset gearskift fra 3 med 10000omd (v. ca 160km/t) og ned i  2 gear, motoren bremsedes så hårdt på overomdrejninger at baghjulsstep forårsagede mange hop der fik  kæden til at blive ca 10-15mm længere.      


Sindal 5. DM afdeling & Mosten Race day 2007 (ej DM)

Afdelinger regnede "væk" og kun ture med gennemsnitlige tider blev opnået.

Egli med mig som pilot (erkendeligt, dårlig starter hmm) blev totalt DM 5´er  ved deltagelse i 4 af de 5 DM afdelinger.

Herfra et stort tillykke til Claus på Z900/1200 for DM guldet !   

Jeg håber min motor tuning også for 2008 vil give os ligeså mange gælder, omend de næste + 20 til 30 hk nok kommer til at gøre mere "ondt" på de gamle z motorer, bemærkelsesværdigt er dog at begge originale krumtapper har overlevet,  Egli MK2 motoren har endog klaret en hel drag race serie + det løse uden at være andet end normalt serviceret, dette på en original MK2 krumtap og med de formodenligt 150-155hk og mindst 30-40.000km på "slaget".   

 

E-Mail: Info@hleng-it.dk

Tel . +45 20103320